Ομάδα προσανατολισμού Οικονομίας & πληροφορικής

 

Είναι αληθές ότι όλα αυτά τα χρόνια, σε κάθε αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επικρατούσε και μία αναστάτωση, τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς, για τις ενδεχόμενες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης και εισαγωγής των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώς οι αλλαγές αυτές που κατά καιρούς είχαν προταθεί, δεν στηρίζονταν πάντα σε επιστημονικά μεθοδολογικά κριτήρια, ούτε σε ενδελεχή διάλογο, ούτε κάλυπταν ανάγκες της αγοράς, απλά κάλυπταν τις ανάγκες των κλάδων εκείνων που ασκούσαν την μεγαλύτερη επιρροή στην ηγεσία του Υπουργείου.

Κατά την άποψή μου, αυτό που έχω διαπιστώσει από την ενασχόλησή μου με την εκπαίδευση και από τον θεσμικό μου ρόλο στην Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι ότι κανένας επιστημονικός κλάδος δεν κόπτεται πραγματικά για την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές, αλλά ενδιαφέρεται κυρίως για την εξυπηρέτηση των δικών του κλαδικών συμφερόντων. Έτσι, έχουμε φθάσει σε μία αδιέξοδη κατάσταση, όπου τα «εκπαιδευτικά καρτέλ» δίνουν λυσσαλέες μάχες προκειμένου να επικρατήσουν στην εκπαιδευτική αγορά, αδιαφορώντας επί της ουσίας για τις πραγματικές επιπτώσεις όσων προτείνουν (με επιστημονικοφανή επιχειρήματα) πάνω στους υποψηφίους και τις οικογένειές τους.

Ποια είναι όμως τα κριτήρια τα οποία πρέπει να καλύπτει ένα εξεταστικό σύστημα, έτσι ώστε αυτό να χαρακτηρίζεται όσο το δυνατό δικαιότερο και εκπαιδευτικά επωφελές; Κατά την γνώμη μου τα κριτήρια αυτά πρέπει να είναι τα εξής τρία. Πρώτον, πρέπει να είναι σύγχρονο. Δεύτερο, πρέπει να μην περιορίζει τις επιλογές του υποψηφίου. Τρίτο, πρέπει να μειώνει την εξάρτηση των οικογενειών των μαθητών από την φροντιστηριακή εκπαίδευση. Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση που ψηφίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας τον Μάιο του 2015, ευτυχώς, καλύπτει και τα ανωτέρω τρία κριτήρια. Να γίνω όμως συγκεκριμένος.

1. Το νέο σύστημα εισαγωγής είναι σύγχρονο γιατί έχει λάβει υπόψη του τις διεθνείς τάσεις αλλά και την Ελληνική τάση στην αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την  έρευνα «Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας 2015» (Recruitment Confidence Index – RCI), όσες εταιρείες προχωρήσουν σε προσλήψεις στο εγγύς μέλλον, όπως φαίνεται και από τον παρακάτω πίνακα, θα στραφούν κυρίως στους τομείς των Πωλήσεων, της Εξυπηρέτησης Πελατών, της Πληροφορικής και του Marketing. Συνεπώς η δημιουργία της ομάδας προσανατολισμού «οικονομίας και πληροφορικής», έρχεται να καλύψει σημαντικές ανάγκες της αγοράς και συγχρόνως να δώσει έμφαση σε δύο κλάδους, τις επιστήμες της οικονομίας και της πληροφορικής, που μπορεί να αποτελέσουν την βάση της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας μέσω της καινοτομίας και της ορθολογικής διαχείρισης που τόσο ως χώρα έχουμε ανάγκη, προκειμένου η οικονομία μας να μπορέσει να διακριθεί στον διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Σχετικά: http://www.alba.edu.gr/RCI/Documents/RCI%202015.pdf

2. Σύμφωνα με το κριτήριο των περισσότερων επιλογών του υποψηφίου, το νέο σύστημα δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον υποψήφιο επιλέγοντας ένα ακόμα μάθημα να ανοίξει και άλλες επιλογές. Στο σημείο αυτό αξίζει να εστιάσω στο γεγονός ότι ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός είχε υποβαθμιστεί από τις προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας, ενώ ταυτόχρονα ζητούσε από τους μαθητές να λάβουν αποφάσεις για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν από το τέλος της Α λυκείου! Σχήμα οξύμωρο που εντείνει το άγχος των παιδιών και τα ωθεί συχνά σε βεβιασμένες και εσφαλμένες επιλογές. Κατά την γνώμη μου, ο μαθητής δεν πρέπει να επιλέγει κατεύθυνση από την Β λυκείου, γιατί δεν έχει ούτε την ωριμότητα, αλλά ούτε και την υποστήριξη από το σχολείο που θα τον βοηθήσει να κάνει τις καλύτερες επιλογές.

3. Επίσης και το τρίτο κριτήριο καλύπτεται, αυτό της ελάφρυνσης από την φροντιστηριακή υποστήριξη, ειδικά σε μία τέτοια εποχή που η μέση Ελληνική οικογένεια δυσκολεύεται να καλύψει βασικές της βιοτικές της ανάγκες, μία τέτοια κίνηση ήταν επιβεβλημένη και αξίζει επικρότησης. Η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, που είχε στηθεί με προχειρότητα, είχε ωθήσει χιλιάδες μαθητές της Α και Β λυκείου στην αναζήτηση φροντιστηριακής βοήθειας και είχε επιφορτίσει τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς τους, αλλά και τους εκπαιδευτικούς με ένα αρκετά μεγάλο άγχος. Ο μικρός αριθμός πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, είναι επίσης ένα στοιχείο που συνδράμει στην προστασία του μέσου οικογενειακού εισοδήματος, αλλά και παιδαγωγικά έχει αξία για τους μαθητές.

Κλείνοντας, και εν αναμονή του διαλόγου που ήδη έχει ξεκινήσει για την επόμενη μέρα στην παιδεία στην χώρα μας, εύχομαι επιτέλους όλοι οι πολιτικοί φορείς της χώρας να έρθουν σε μία συνεννόηση και να δημιουργήσουν ένα σταθερό, σύγχρονο και αξιοκρατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό, καλό θα είναι να κλείσουν τα αυτιά τους στις «σειρήνες» των εκάστοτε κλάδων που δήθεν κόπτονται για το καλό της Παιδείας και να πάρουν τις αποφάσεις τους με κριτήρια καθαρά εκπαιδευτικά, που θα βάλουν τους νέους και την χώρα σε τροχιά ανάπτυξης.